ČETRTI DAN PERFORME

ČETRTI DAN MINIL V ZNAMENJU LITERARNIH PERFORMANSOV

Ko se je v blokovskih naseljih Nova vas, Pobrežje in Tezno končeval performans s simboličnim naslovom 7 sekund, o katerem smo pisali v prejšnjih prispevkih, se je v Športni dvorani Ljudski vrt oz. Lukni odvilo performans predavanje z naslovom Mare Bulc dela Jasmino Cibic. Po vzoru njenih fotografij, ki prikazujejo nagačene živali, ki so postavljene na piedestal, je tudi Bulc postavil svojevrstni piedestal na sredini športne dvorane ter se povzpel nanj z rokometno žogo v roki. Bilo je zanimivo opazovati njegov nastop, ki je potekal istočasno z vajami dveh rokometnih ekip, ki sta najprej z distanco opazovale dogajanje (ena od rokometašic je vzkliknila: »Poglejte, kip svobode!«), potem pa nadaljevale z vajami. Trener ene od njih je bil skozi nastop vidno razburjen in je komaj zadrževal jezo. Bulc, ki je iz prenosnega računalnika, postavljenega kak meter stran od piedestala, bral informacije o umetniškem udejstvovanju Jasmine  Cibic, je z žarom nadaljeval nastop, ki je trajal dobrih dvajset minut. Vmes se je v dvorani zbralo precej mladih športnikov in mimoidočih, ki so spremljali performans , čeprav se jim je videlo, da nimajo pojma kam bi ga uvrstili in kako bi ga sploh interpretirali. Prepletanje športnega  in umetniškega dogodka je tako našlo začasno stično točko med publiko, ki drugače ne obiskuje kulturnih prireditev in tistimi umetniškimi dušami, ki ne obiskujejo športnih prireditev. Čeprav bi bilo zanimivo tovrstni performans izvesti sredi kakšnega večjega športnega spektakla, je Bulc na sila posrečen način razblinil meje med dvema različnima diskurzoma in pokazal, da performans ne pozna družbeno določenih meja in da je njegov čar zlasti v momentu presenečenja, ki preskoči v gledalcu, ki pričakuje nekaj drugega. Lahko bi torej odgovorili na vprašanje, ki si ga je postavila Performa ob otvoritvi in rekli, da je gledalec tisti, ki sam za nazaj interpretira videno in ki sam postavlja in poljubno prestavlja simbolne pomene.
Ob 20h se je v KBG odvil pravi literarni spektakel, saj sta nastopili kar dve skupini mladih ustvarjalcev. Najprej se je z literarnim performansom z naslovom Izstop predstavila pesnica Lučka Zorko Titan, ki je v predstavi združila pesniški nastop, gledališko predstavo,video in performans. Podobe, ki so se pojavile v videu, ki ga je režiral Simon Poldauf, so se iz platna preselila na oder v Lučkine roke. Oba igralca, poleg Lučke Zorko je nastopil tudi literat Tomo Podstenšek, sta pokazala izvrsten igralski talent, ki je kar prekipeval od strasti. S svojevrstnim črnim humorjem in različnimi bizarnimi vložki jima je uspelo začiniti celotno predstavo in jo umestiti na več različnih pomenskih nivojev. Prizor hranjenja s placento ob pomoči ročne žage ostane v glavi gledalca še dolgo časa. Poleg izvrstne dramaturgije in režije velja pohvaliti tudi sam koncept avtorice, pri katerem so prišle njene pesmi še bolj do izraza. Pesmi, ki so bile brane v videu mogoče malo manj, a zato pesmi, ki so bile prebrane med predstavo, delujejo toliko bolj doživeto. Koncept performansa znotraj videa pa je žal prišel premalo do izraza, saj branje pesmi na vnaprej določenih »nenavadnih«  lokacijah izgubi na momentu spontanosti oz. je prikazan kot vnaprej zrežiran dogodek, ki mu umanjka mimoidočih gledalcev in prej omenjenega momenta presenečenja. Vseeno pa lahko Lučkin projekt »beremo« večdimenzionalno, saj poleg zgodbe o ambivalentnem statusu muze vsebuje celo ekološko in politično oz. družbeno-kritično paradigmo…
Večer se je nadaljeval z literarnim nastopom piscev, ki so zbrani okrog revije I.D.I.O.T. V bistvu se je s svojimi pesmimi predstavil urednik revije Tibor Hrs Pandur, družbo pa sta mu delala sourednik revije Uroš Prah, ki je bral pesmi nekaterih ostalih ustvarjalcev, in dj Crash&Cary, ki je poskrbel za glasbeno podlago. V svojem manifestu imajo«Idioti« napisano naslednje: »IDIOT je drugega časa. IDIOT hoče đemat, se plodit povsod. IDIOT se piše proti času, proti preteklosti in prihodnosti, proti sistemu se piše, vedno proti toku. Vedno proti nekam. To je moderna doba. Taktika se skoz spreminja Tekst mora šponat.» O tem smo se prepričali tudi na nastopu, ki se je zavlekel pozno v noč in na katerem se je Tibor Hrs Pandur izkazal kot izjemno ploden ustvarjalec, ki mora sicer še izoblikovati svoj nastop in ga vmestiti v bolj sprejemljive časovne okvire, a tudi kot vsestranski mislec in čuteči lirik, ki mu pojem ljubezni ne predstavlja zgolj puhle fraze…                                                                                            

Miša Gams

FOTOGRAFIJE

TRETJI DAN PERFORME

TRETJI DAN PERFORME V ZNAMENJU NE-NAVADNIH OVC

Sreda se je začela z uličnim performansom 7 sekund, ki je tokrat potekal z enim samim igralcem – koreografom Sebastijanom Gečem, ki je v podhodu železniške postaje izvajal svojo koreografijo z namenom, da k sodelovanju pritegne potnike in mimoidoče. Njegovi ekipi je uspelo prepričati nekaj radovednežev, ki so prijeli za daljnogled in ga usmerili v smeri dogajanja. Zanimivo je opazovati različne variacije ene in iste predstave, katere koncept in koreografija ostaja vedno  ista, a se zaradi lokacije in same arhitekture prostora spreminja pozicija in perspektiva samega gledalca. Danes bo performans skupaj z nagovorom mimoidočih in ponovitvami potekal  kar tri ure in sicer v naseljih Nova vas, Pobrežje in Tezno, kar bo zaradi specifične zasnove blokovskih naselij prav gotovo velik logistični izziv za izvajalce.
Včeraj popoldne je v okviru performans predavanja Jaša, ki ga je prejšnji dan »obdeloval« Luka Martin Škof, obdelal gledališkega režiserja Mareta Bulca. In to kar v toaleti  Umetnostne galerije Maribor, kjer so srečneži, ki se jim je uspelo prebiti na moški WC, videli to subverzivno dejanje, ki je trajalo več kot dvajset minut in je potekalo v popolni tišini. Jaša je namreč spustil hlače in se usedel na straniščno školjko, na glavi pa je imel pritrjeno fotografijo Mareta Bulca. V rokah je imel naključno knjigo Študentske založbe in kmalu se je zgodilo, da je ob njej zaspal. Ko se je zbudil, je olupil mandarino in jo začel metati v gledalce, ki so sprejeli izziv in mu jo bolj ali manj posrečeno vračali nazaj. Ko smo že mislili, da se bo interaktivni značaj performansa stopnjeval, je bilo performansa že konec. Njegov namen je bil opozoriti na dejstvo, da je tudi Mare Bulc samo človek z vsakdanjimi potrebami in banalnimi opravki, ki v svojem življenju potrebuje mir, da se lahko normalno olajša. Najbolj zanimivo pri vsem skupaj je podatek, da je bil tudi Mare Bulc prisoten kot gledalec, ki se je skozi performans hudomušno smehljal in dejal, da mu je koncept performans predavanj zelo blizu in da nepoznavanje med avtorji lahko služi kot prednost pri ustvarjanju performansov.
Sredin večer je zaključila predstavitev multimedijske instalacije z naslovom Ne-navadna ovca, ki se je odvila v Kulturnem inkubatorju. Miri Strnad (Miricota) in Tomaž Tomljanović (Dualik) sta se predstavila kot ustvarjalca  modnih kreacij, ki jih nosijo ljudje z ovčjimi glavami, ki na predstavljeni video instalaciji  ploskajo gledalcem in vstajajo ob vsaki zaznavi premikanja. Posebnost  tega videa, ki ga je naredil Matej Jarc, je namreč v tem, da ga lahko vidimo iz obeh smeri – tako iz notranje strani Inkubatorja kot s ceste – in da ima pritrjen senzor gibanja, ki beleži premikanje na določeni razdalji in se na podlagi tega tudi ustrezno odziva. Pročelje oz. razstaviščni prostor Hiperfasada Kulturnega inkubatorja je tako bogato še za eno noviteto in s pomočjo dveh ogledal, ki imata natisnjen motiv ovčje glave in obrobo iz gledaliških luči, tvori zanimivo celoto, ob kateri postoji marsikateri mimoidoči. Na otvoritvi so avtorji  med drugim predstavili koncept svoje inovativne stvaritve, razdelili torto v obliki ovce in v znak solidarnosti pozvali k meketanju vseh prisotnih. Idejno podlago njihove instalacije lahko vidimo v tem, da se kot nespametni potrošniki  večkrat odzivamo kot čreda ovac. Avtorji so z omenjenim projektom pozvali k razmisleku na temo sodobne potrošniške družbe, ki je brezglavo naravnana k ustvarjanju profita, pri tem pa zanemarja unikatno, kreativno in kvalitetno plat produkta. Modne kreacije ustvarjalcev tako služijo kot protiutež utečenim blagovnim znamkam in pozivajo potrošnika k večji osveščenosti v družbi, ki z navidezno možnostjo izbire poraja še večjo potrebo po kloniranju izdelkov. Večer se je tako zaključil v prijetni atmosferi, saj je predstavitev obiskalo okrog petdeset radovednih ljudi, ki so bili navdušeni tako nad izvirnimi idejami kot nad pogostitvijo. Morda je k tako veliki udeležbi prispeval tudi »umetniški taksi«, s katerim je umetnica Nataša Berk krožila po mestu in pobirala zainteresirane ljudi, ki jih je nato pripeljala na »mesto zločina«. Njegov namen je poleg povsem praktične narave tudi v spoznavanju ljudi in njihovemu seznanjanju z umetniškimi dogodki.

Miša Gams

FOTOGRAFIJE

Svet kot zarota: dr. Andrej Fištravec

ZaroteV torek, 6.12.2011 bo ob 18.00 v Kulturnem Inkubatorju dr. Andrej Fištravec izvedel drugi del svojega prispevka k razreševanju problematike zarot in zlasti teorije zarot. Vse zainteresirane vabimo k udeležbi in jih ob tem prosimo, da si pred tem preberejo evangelija po Luki in Mateju (Sveto pismo, Nova zaveza).
V razpravi o teh dveh evangelijih bomo skušali ugotoviti, ali je na podlagi teh dveh dokumentov mogoče ugotoviti, da gre za poseben način prevzemanja oblasti. Način, ki mu lahko rečemo tudi zarota.
 
Dr. Andrej Fištravec, sociolog, je sedaj zaposlen na Zavodu RS za šolstvo

OBVESTILO – sprememba v programu za v petek‏

OBVESTILO O SPREMEMBI V PROGRAMU

Zadnje iz serije performans predavanj in performans predavanje Male Kline, ki je v ponedeljek zaradi bolezni odpadlo, bosta izvedena jutri, 2. 12. S pričetkom ob 18:15 v prostorih Umetnostne galerije Maribor.
 
 
Jasmina Cibic dela Malo Kline
UGM, 2.12., 18:15+
 
Mala Kline dela Andrejo Kopač
UGM, 2.12., 18:15+

2 x 12

12x2mali 2

Vljudno vas vabimo na ogled izredno zanimive razstave 2 x 12 v galeriji Media Nox in v razstavišču Filozofske fakultete v Mariboru.

Na razstavi 12 mladih kustosov postavi na ogled dela 12. vidnih slovenskih likovnih ustvarjalcev, ki so študirali na Pedagoški fakulteti v Mariboru.

 Razstava na obeh lokacijah bo na ogled do 8. januarja 2012. 

 Fotografije z otvoritve razstave v Media Noxu

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

Razstavljajo

Viktor Gojkovič

Samuel Grajfoner

Jernej Jemec

Dušan Kirbiš

Anka Krašna

Polona Maher

Slađana Mitrović

Maja Pegan

Oto Rimele

Natalija Šeruga

Simona Šuc

Matjaž Wenzel

 

Mladi kustosi

Manuela Dajnko

Vanja Dimc

Darjan Domadenik

Anja Iskra

Monika Kolar

Nuša Koritnik

Doroteja Kotnik

Anja Mohorko

Karmen Muhič

Sharleena Isa Novelli

Nataša Radanovič

Nika Vaupotič

Mentorica

Izr. prof. dr. Marjeta Ciglenečki

Strokovna pomoč

Mario Berdič

  »Ob petdeseti obletnici Pedagoške fakultete Univerze v Mariboru so študentje tretjega letnika umetnostne zgodovine na mariborski Filozofski fakulteti pri predmetu Praktično usposabljanje v študijskem letu 2011/12 pod mentorstvom spodaj podpisane pripravili razstavo slikarskih in kiparskih del, katerih avtorji so nekdanji študentje mariborske likovne pedagogike. V dolgem spisku so izbrali dvanajst umetnikov in jih poprosili za sodelovanje. Umetnikom smo hvaležni, da so se odzvali vabilu ter tako pripomogli k uspešni izvedbi študijskega procesa pa tudi k jasnejši predstavi o pomenu Pedagoške fakultete v kulturni podobi Maribora. Prostor za razstavljanje smo našli v razstavišču, ki od maja 2007 deluje na Filozofski fakulteti Univerze v Mariboru, naš gostitelj pa je tudi Mladinski kulturni center Maribor z galerijo Media Nox. Pri Mladinskem kulturnem centru se vključujemo v program Mladi kustos, ki ga podpira Mestna občina Maribor.«  

Marjeta Ciglenečki

 

VABLJENI!    VSTOP PROST!

Produkcija: Mladinski kulturni center Maribor in Filozofska fakulteta Univerze v Mariboru

 

 

 

Danes z ne-navadnim taksijem na Ne-navadno ovco‏

Ne-navadna ovca / Not an ordinary sheep
modni video performans, premiera
Kulturni Inkubator, hiperfasada, 30. 11. 2011, 19:00

Multimedijska instalacija z naslovom Ne-navadna ovca / Not an ordinary sheep združuje delo različnih kreativnih izražanj (moda, video) in se preizprašuje o smislu in nesmislu črednega nagona v družbi. Menimo, da obstoječa družba po eni strani zagovarja svobodo izražanja, po drugi strani pa slednja narekuje enoličnost množice, v kateri se posamezniki, kljub navidezni izbiri, zatekajo k narekovanim trendom. Živimo namreč znotraj neprestanega bombardiranja vizualnih podob. Mar dandanes kaj takega kot npr. vera v unikat še sploh obstaja?

V zvezi z dogodkom so avtorji poskrbeli še za nekaj ne-navadnega: med 17. in 22. uro na dan dogodka bo na prizorišče dogodka vozil ne-navadni umetniški taksi: the taxi z voznico, umetnico Natašo Berg, ki ga lahko prikličete po telefonski številki 030 698 573!!!

Avtorji: Miri Strnad, Tomaž Tomljanović, Matej Jarc, Nataša Berg
Video: Matej Jarc
Instalacija: Miri Strnad, Tomaž Tomljanović

Performans je nastal na pobudo in povabilo Performe.

 

Vstop prost!

DRUGI DAN PERFORME‏

DRUGI DAN PERFORME V ZNAMENJU DOGAJANJA V LUTKOVNEM GLEDALIŠČU

Včerajšnji dan festivala je postregel s številnimi mladimi umetniki in zanimivimi performansi, za katere lahko rečemo, da so se držali vodilne rdeče niti festivala, saj so v ospredje postavili gledalca in njegovo percepcijo. Gledališki režiser Luka Martin Škof je tokrat v okviru performans predavanja predstavil performerja Jašo Mrevljeta. Postavil je zanimivo konstrukcijo iz kartona, jo prelepil z listi, ki jih je sprintal iz interneta, in na katerih je lahko gledalec dobil uvid v delo mladega umetnika, ki ga je režiser »izdeloval« skozi performans. Iz ogromne kartonske konstrukcije so bile namreč s cevkami napeljane številne manjše kartonske škatle, ki so jih obiskovalci poveznili na glavo in preko cevk poslušali Škofov govor, ki  je v ospredje postavil generacijo 1978, ko se je rodil Jaša. Rojstvo performerja sovpada s smrtjo predsednika Tita, razpadom Jugoslavije in porajajočim vzponom računalništva, vznikom interneta in obdobja tranzicije, ki je bilo med drugim zaznamovano s številnimi političnimi korupcijami in škandali. Prelomna leta, ki so zaznamovala spočetje , rojstvo in vzpon umetnika zatajene generacije, ki v teh časih težko najde zaposlitev in potrditev v družbi, so bila osrednji motiv Škofovega performansa, v katerem je med drugim želel poudariti neštete možnosti, ki jih omogoča internet  – od gradnje številnih socialnih mrež do hitrega in učinkovitega prenosa informacij.

Naslednji performans, ki se je zgodil pred Lutkovnim gledališčem v Mariboru, je vzel pod drobnogled percepcijo gledalca in njegov primarni voajerizem. Sebastjan Geč je s še dvema sodelavcema in s pomočjo laserskih kvadratov določil tri mesta za tri gledalce, ki so s pomočjo daljnogleda opazovali kretnje, signale in koreografijo treh umetnikov, ki so se nahajali na primerni oddaljenosti. S tem so se približali ideji, da je gledalec kot kreator, interpretator in vizualni predator vselej nujni del procesa umetniškega ustvarjanja in performativnega dejanja. Performer je brez opazovalca, gledalca in kritika samo nezaključena celota, kateri manjka osrednji, bistveni del.  Zato je tako pomembno, da se festivala Performa udeleži čim več ljudi, ki šele dajo smisel in pomen posameznemu performerjevemu delu. Performans 7 sekund se bo v naslednjih dneh odvil v različnih variacijah in na različnih lokacijah kot so Železniška postaja in Trg generala Maistra ter v blokovskih naslejih Nova vas, Pobrežje in Tezno.

Za vrhunec torkovega večera je poskrbel duo Eclipse s predstavo In vino veritas, na kateri sta performerki opozorili na ekscesno naravo kulture pitja in ambivalentno naravo krščanskih vrednot. Pohvaliti velja tako dramaturško zasnovo kot skrbno izdelano scenografijo, s katero sta se zlili umetnici in noge njune »žrtve«, padlega angela s krvavečimi nogami. Kar je zanimivo pri tem performansu je že sama zamisel o združevanju nasprotij – obsesivno čiščenje že čistih nog deluje kot simbol krščanske potlačitve nagonskih, živalskih in seksualnih vzgibov. Z zarezom v meso avtorici zarežeta v tkivo »padlega angela«, ki v trenutku postane človek iz mesa in krvi, nekdo, ki se podobno kot Jezus žrtvuje namesto vseh okoli sebe. V tem primeru si gledalec oddahne, da ni na njegovem mestu ter potlači impulze slabe vesti, gnusa, nelagodja in seksualnega fetišizma, ki jih performans u obliki številnih zgodovinskih, eksistencialnih in psiholoških ran pušča na gledalcu. Ni treba posebej poudariti, da tudi pitje krvi nosi v sebi krščansko konotacijo ter vzbuja ambivalentna občutja, kar v zadnje čase postaja z novim valom vampirizma prava manija med mladimi, ki jo s pridom izkoriščata filmska in oglaševalska industrija. Večplastnost performansa, ki pred gledalcem razkosava sam koncept boga in ga spusti iz simbolne na banalno materialno raven, je hkrati njegova največja estetska vrednost. Priporočamo, naj vam tekne…  

Miša Gams

FOTOGRAFIJE

V ČETRTEK IN PETEK NA PERFORMI‏

Performa



V ČETRTEK, 1. DECEMBRA IN V PETEK, 2. DECEMBRA NA PERFORMI

Jutri se bo performans 7 sekund odvijal v blokovskih naseljih Nova vas, Pobrežje in Tezno, akterji bodo tokrat poskušali v najkrajšem možnem času transformirati ljudi, ki preživljajo svoj čas v intimi svojega doma, v gledalce. Ob 18. uri sledi ponovitev letošnjega video programa Inspiracije v galeriji Media Nox, ob 19. uri pa bo na vrsti četrto iz serije performans predavanj – tudi to se bo odvilo na nekoliko nenavadnem mestu – namreč v Športni dvorani Lukna stadiona Ljudski vrt, kjer bo gledališki režiser Mare Bulc delal Jasmino Cibic. Klub KGB bo jutri prizorišče dveh performansov, ki ju povezuje literatura, natančneje poezija. To sta literarno-glasbeni performans IDIOT, ki so ga ustvarili Tibor Hrs Pandur, Uroš Prah in dj Crash&Cary ter literarni performans Izstop pesnice Lučke Zorko Titan, ki ga je ustvarila skupaj z umetnikom Simonom Poldaufom, ki je prispeval audio-video vsebine.

Dopoldne zadnjega dneva letošnje Performe bomo preživeli v centru mesta, kjer se bo na trgu pred Prvo gimnazijo in na Slovenski ulici odvijala nova variacija uličnega plesno-gibalnega performansa 7 sekund. ob 17. uri si lahko ogledate še zadnjo ponovitev letošnje video:performe v galeriji Media Nox, uro kasneje pa bo med ribami in plazilci potekalo zadnje iz serije performans predavanj, v okviru katerega bo likovna umetnica Jasmina Cibic delala Malo Kline. Zadnji dan Performe bomo zaključili v Kinu Udarnik z odbito hrvaško-prekmursko glasbeno zasedbo  Lollobrigida.

LollobrigidaNew me







Četrtek, 1. 12. 2011

7 sekund
ulični performans
Blokovska naselja Nova vas, Pobrežje, Tezno, 16:00-19:00

Video:performa
program Inspiracije, ponovitev
Galerija Media Nox, 18:00

Mare Bulc dela Jasmino Cibic,
performans predavanje
Športna dvorana Ljudski vrt – Lukna, 19:00

I.D.I.O.T.,
literarno-glasbeni performans
&
Izstop,
literarni performans
KGB, 20:00

Petek, 2. 12. 2011

7 sekund
ulični performans
Trg generala Maistra, 9:30-10:00
Slovenska ulica, 11:00

Video:performa
program Inspiracije, ponovitev
Galerija Media Nox, 17:00

Jasmina Cibic dela Malo Kline,
performans predavanje
Akvarij terarij Maribor, 18.00

Lollobrigida,
koncert in zaključna zabava
Kino Udarnik, 22.00